VII- GÜNLÜK KAZANÇ SINIRLARI
A- Günlük Kazancın Sınırlandırılması
B- Alt Sınırın Altında Ücret Alanlar İle Ücretsiz çalışanların Prime Tabi Tutulacak Kazançlarının Saptanması
C- Aynı Zamanda Birden Fazla İşyerinde Çalışma Halinde Prime Esas Kazancın Saptanması
D- Diğer Konular
1- Çırakların Prime Esas Kazançları
2- Yıllık Ücretli İzinde Bir Başka İşte Çalışılması
3- Grev ve Lokavt Uygulanan İşyeri İşçisinin Çalışması
A- GÜNLÜK KAZANCIN SINIRLANDIRILMASI
506 sayılı Kanunun değişik 78 nci maddesi 24.6.2004 tarih ve 5198 sayılı Kanunun 9.maddesi ile yeniden değiştirilmiş, yapılan bu değişiklikle; 506 sayılı Kanun gereğince alınacak prim ve verilecek ödeneklerin hesabına esas tutulan günlük kazanç alt sınırı, 4857 sayılı İş Kanununun 39 uncu maddesine göre 16 yaşından büyükler için belirlenen günlük asgari ücret, üst sınırı ise, günlük asgari ücretin 6,5 katı olmuştur.
Primlerin alınmasında ve ödeneklerin verilmesinde uygulanan asgari ücret ve prime esas kazançlar, uygulama tarihleri itibariyle aşağıda gösterilmiştir.
| İŞ KANUNUNA GÖRE | 506 S.K. GÖRE | ||||||
| PRİME ESAS KAZANÇ | |||||||
YILLAR | ASGARİ | ASGARİ AYLIK KAZANÇ | ASGARİ | ASGARİ AYLIK KAZANÇ | AZAMİ | AZAMİ AYLIK KAZANÇ | ||
| GÜNLÜK | GÜNLÜK | GÜNLÜK | |||||
| KAZANÇ | KAZANÇ | KAZANÇ | |||||
01.04.1950 | 2 | 60 | 2 | 60 | 20 | 600 | ||
01.04.1954 | 2 | 60 | 2 | 60 | 50 | 1.5 | ||
01.05.1956 | 3 | 90 | 3 | 90 | 50 | 1.5 | ||
01.03.1959 | 6 | 180 | 6 | 180 | 50 | 1.5 | ||
01.03.1965 | 8 | 240 | 8 | 240 | 100 | 3 | ||
01.03.1969 | 12 | 360 | 12 | 360 | 120 | 3.6 | ||
01.10.1971 | 18 | 540 | 18 | 540 | 165 | 4.95 | ||
01.07.1974 | 40 | 1.2 | 18 | 540 | 165 | 4.95 | ||
01.07.1975 | 40 | 1.2 | 40 | 1.2 | 200 | 6 | ||
01.06.1976 | 60 | 1.8 | 60 | 1.8 | 200 | 6 | ||
01.07.1977 | 60 | 1.8 | 60 | 1.8 | 280 | 8.4 | ||
01.01.1978 | 110 | 3.3 | 110 | 3.3 | 280 | 8.4 | ||
11.07.1978 | 110 | 3.3 | 110 | 3.3 | 322 | 9.66 | ||
01.03.1979 | 110 | 3.3 | 110 | 3.3 | 368 | 11.04 | ||
01.05.1979 | 180 | 5.4 | 180 | 5.4 | 368 | 11.04 | ||
01.07.1979 | 180 | 5.4 | 180 | 5.4 | 400 | 12 | ||
01.03.1980 | 180 | 5.4 | 180 | 5.4 | 625 | 18.75 | ||
01.04.1981 | 180 | 5.4 | 325 | 9.75 | 675 | 20.25 | ||
01.05.1981 | 333,33 | 10 | 325 | 9.75 | 675 | 20.25 | ||
01.02.1982 | 333,33 | 10 | 350 | 10.5 | 700 | 21 | ||
01.03.1982 | 333,33 | 10 | 420 | 12.6 | 840 | 25.2 | ||
01.01.1983 | 540 | 16.2 | 544 | 16.32 | 1.187 | 35.61 | ||
01.01.1984 | 540 | 16.2 | 774 | 23.22 | 1.542 | 46.26 | ||
01.04.1984 | 817,50 | 24.525 | 774 | 23.22 | 1.542 | 46.26 | ||
01.07.1984 | 817,50 | 24.525 | 793 | 23.79 | 1.631 | 48.93 | ||
01.01.1985 | 817,50 | 24.525 | 890 | 26.7 | 2.096 | 62.88 | ||
01.07.1985 | 817,50 | 24.525 | 948 | 28.44 | 2.293 | 68.79 | ||
01.10.1985 | 1.38 | 41.4 | 948 | 28.44 | 2.293 | 68.79 | ||
01.01.1986 | 1.38 | 41.4 | 1.083 | 32.49 | 2.662 | 79.86 | ||
01.07.1986 | 1.38 | 41.4 | 1.199 | 35.97 | 3.023 | 90.69 | ||
01.01.1987 | 1.38 | 41.4 | 1.54 | 46.2 | 3.88 | 116.4 | ||
01.07.1987 | 2.475 | 74.25 | 1.634 | 49.02 | 4.4 | 132 | ||
09.07.1987 | 2475 | 74.25 | 1634 | 49.02 | 14.934 | 448.02 | ||
01.01.1988 | 2.475 | 74.25 | 1.96 | 58.8 | 17.92 | 537.6 | ||
01.07.1988 | 4.2 | 126 | 2.334 | 70.02 | 21.334 | 640.02 | ||
01.01.1989 | 4.2 | 126 | 2.987 | 89.61 | 27.307 | 819.21 | ||
01.07.1989 | 4.2 | 126 | 4.784 | 143.52 | 43.734 | 1.312.020 | ||
01.08.1989 | 7.5 | 225 | 4.784 | 143.52 | 43.734 | 1.312.020 | ||
01.01.1990 | 7.5 | 225 | 5.95 | 178.5 | 54.4 | 1.632.000 | ||
01.07.1990 | 7.5 | 225 | 7.5 | 225 | 68.267 | 2.048.010 | ||
01.08.1990 | 13.8 | 414 | 13.8 | 414 | 68.267 | 2.048.010 | ||
01.01.1991 | 13.8 | 414 | 11.734 | 352.02 | 75.094 | 2.252.820 | ||
01.07.1991 | 13.8 | 414 | 15.667 | 470.01 | 100.267 | 3.008.010 | ||
- | - | - | - | - | - | - | ||
- | - | - | - | - | - | - | ||
- | - | - | - | - | - | - |
| İŞ KANUNUNA GÖRE | 506 S.K. GÖRE | |||||||
| PRİME ESAS KAZANÇ | ||||||||
YILLAR | ASGARİ | ASGARİ AYLIK KAZANÇ | ASGARİ | ASGARİ AYLIK KAZANÇ | AZAMİ | AZAMİ AYLIK KAZANÇ | |||
| GÜNLÜK | GÜNLÜK | GÜNLÜK | ||||||
| KAZANÇ | KAZANÇ | KAZANÇ | ||||||
01.08.1991 | 26.7 | 801 | 15.667 | 470.01 | 100.267 | 3.008.010 | |||
01.01.1992 | 26.7 | 801 | 19.805 | 594.15 | 115.932 | 3.477.960 | |||
01.07.1992 | 26.7 | 801 | 24.652 | 739.56 | 144.305 | 4.329.150 | |||
01.08.1992 | 48.3 | 1.449.000 | 24.652 | 739.56 | 144.305 | 4.329.150 | |||
01.01.1993 | 48.3 | 1.449.000 | 28.022 | 840.66 | 164.034 | 4.921.020 | |||
01.07.1993 | 48.3 | 1.449.000 | 31.619 | 948.57 | 185.092 | 5.552.760 | |||
01.08.1993 | 83.25 | 2.497.500 | 31.619 | 948.57 | 185.092 | 5.552.760 | |||
01.10.1993 | 83.25 | 2.497.500 | 35.595 | 1.067.850 | 208.367 | 6.251.010 | |||
01.01.1994 | 83.25 | 2.497.500 | 37.11 | 1.113.300 | 217.234 | 6.517.020 | |||
01.04.1994 | 83.25 | 2.497.500 | 41.654 | 1.249.620 | 243.834 | 7.315.020 | |||
01.09.1994 | 139.125 | 4.173.750 | 41.654 | 1.249.620 | 243.834 | 7.315.020 | |||
01.01.1995 | 139.125 | 4.173.750 | 43.168 | 1.295.040 | 252.7 | 7.581.000 | |||
01.04.1995 | 139.125 | 4.173.750 | 46.387 | 1.391.610 | 271.542 | 8.146.260 | |||
01.09.1995 | 282 | 8.460.000 | 271.542 | 8.146.260 | 271.542 | 8.146.260 | |||
15.11.1995 | 282 | 8.460.000 | 260.691 | 7.820.730 | 572.232 | 17.166.960 | |||
01.07.1996 | 282 | 8.460.000 | 504.9 | 15.147.000 | 973.59 | 29.207.700 | |||
01.08.1996 | 567 | 17.010.000 | 504.9 | 15.147.000 | 973.59 | 29.207.700 | |||
01.01.1997 | 567 | 17.010.000 | 723.775 | 21.713.250 | 1.333.072 | 39.992.160 | |||
01.03.1997 | 567 | 17.010.000 | 854.165 | 25.624.950 | 1.479.043 | 44.371.290 | |||
01.07.1997 | 567 | 17.010.000 | 1.231.371 | 36.941.130 | 2.074.909 | 62.247.270 | |||
01.08.1997 | 1.181.250 | 35.437.500 | 1.231.371 | 36.941.130 | 2.074.909 | 62.247.270 | |||
01.01.1998 | 1.181.250 | 35.437.500 | 1.668.400 | 50.052.000 | 2.765.470 | 82.964.100 | |||
01.07.1998 | 1.181.250 | 35.437.500 | 2.103.611 | 63.108.330 | 3.439.311 | 103.179.330 | |||
01.08.1998 | 1.594.650 | 47.839.500 | 2.103.611 | 63.108.330 | 3.439.311 | 103.179.330 | |||
01.10.1998 | 1.594.650 | 47.839.500 | 2.336.625 | 70.098.750 | 3.809.125 | 114.273.750 | |||
01.01.1999 | 2.602.500 | 78.075.000 | 3.112.200 | 93.366.000 | 5.007.450 | 150.223.500 | |||
01.07.1999 | 3.120.000 | 93.600.000 | 3.790.000 | 113.700.000 | 6.070.000 | 182.100.000 | |||
01.01.2000 | 3.660.000 | 109.800.000 | 4.000.000 | 120.000.000 | 12.000.000 | 360.000.000 | |||
01.04.2000 | 3.660.000 | 109.800.000 | 5.000.000 | 150.000.000 | 15.000.000 | 450.000.000 | |||
01.07.2000 | 3.960.000 | 118.800.000 | 5.000.000 | 150.000.000 | 15.000.000 | 450.000.000 | |||
01.08.2000 | 3.960.000 | 118.800.000 | 5.000.000 | 150.000.000 | 20.000.000 | 600.000.000 | |||
01.01.2001 | 4.665.000 | 139.950.000 | 5.000.000 | 150.000.000 | 20.000.000 | 600.000.000 | |||
01.04.2001 | 4.665.000 | 139.950.000 | 7.000.000 | 210.000.000 | 35.000.000 | 1.050.000.000 | |||
01.07.2001 | 4.898.250 | 146.947.500 | 7.000.000 | 210.000.000 | 35.000.000 | 1.050.000.000 | |||
01.08.2001 | 5.598.000 | 167.940.000 | 7.000.000 | 210.000.000 | 35.000.000 | 1.050.000.000 | |||
01.01.2002 | 7.400.025 | 222.000.750 | 7.000.000 | 210.000.000 | 35.000.000 | 1.050.000.000 | |||
01.04.2002 | 7.400.025 | 222.000.750 | 9.262.400 | 277.872.000 | 46.312.000 | 1.389.360.000 | |||
01.07.2002 | 8.362.500 | 250.875.000 | 10.919.443 | 327.583.290 | 54.597.215 | 1.637.916.450 | |||
01.01.2003 | 10.200.000 | 306.000.000 | 10.919.443 | 327.583.290 | 54.597.215 | 1.637.916.450 | |||
01.04.2003 | 10.200.000 | 306.000.000 | 13.103.332 | 393.099.960 | 65.516.610 | 1.965.498.300 | |||
01.07.2003 | 10.200.000 | 306.000.000 | 15.267.194 | 458.015.820 | 76.335.970 | 2.290.079.100 | |||
01.01.2004 | 14.100.000 | 423.000.000 | 18.321.000 | 549.630.000 | 91.605.000 | 2.748.150.000 | |||
01.07.2004 | 14.805.000 | 444.150.000 | 14.805.000 | 444.150.000 | 96.232.000 | 2.886.960.000 | |||
01.01.2005 | 16,29 YTL. | 488,70 YTL. | 16,29 YTL. | 488,70 YTL. | 105,89 YTL | 3.176,70 YTL. | |||
01.01.2006 | 17,70 YTL | 531,00 YTL | 17,70 YTL | 531,00 YTL | 115,05 YTL | 3.451,50 YTL | |||
01.01.2007 | 18,75 YTL | 562,50 YTL | 18,75 YTL | 562,50 YTL | 121,88 YTL | 3.656,25 YTL |
Yukarıda belirtilen miktarlardan İş Kanununa göre saptanan tutarlar fazla ise prime esas kazancın hesabında fazla olan tutar dikkate alınacaktır.
B- ALT SINIRIN ALTINDA ÜCRET ALANLAR İLE ÜCRETSİZ ÇALIŞANLARIN PRİME TABİ TUTULACAK KAZANÇLARININ SAPTANMASI
Anılan maddenin ikinci ve üçüncü fıkralarında;
Günlük kazançları alt sınırın altında olan sigortalılar ile ücretsiz çalışan sigortalıların günlük kazançlarının alt sınır üzerinden, günlük kazançları üst sınırdan fazla olan sigortalıların günlük kazançlarının da üst sınır üzerinden hesaplanacağı,
Sigortalının kazancının alt sınırın altında olması durumunda, bu kazanç ile alt sınır arasındaki farka ait sigorta primlerinin tümünün işverence ödeneceği,
Öngörülmüştür.
C- AYNI ZAMANDA BİRDEN FAZLA İŞYERİNDE ÇALIŞMA HALİNDE PRİME ESAS KAZANCIN SAPTANMASI
78 inci maddenin son fıkrasında; aynı zamanda birden fazla işverenin işinde çalışan sigortalıların ücretlerinden kesilen primlerin, bu madde uyarınca tespit edilen üst sınır üzerinden hesaplanacak miktarı aşması halinde, farkın, sigortalının müracaatı üzerine hissesi oranında kendisine geri verileceği, hükme bağlanmıştır.
Bir işyerinde hakedilen üst sınırı aşan kazançlardan, aşan kısmının prime tabi tutulmayacağı tartışmasızdır. Birden çok işyerindeki çalışmalarından dolayı her bir işyerinden bildirilen kazançlar toplamının üst sınırı aşması halinde, sigortalı, üst sınır üzerindeki fark kazancın kendi hissesine düşen fazla primin ödenmesini (iadesini) isteyebilir. Sigortalı, üst sınırı aşan fark kazancın işveren payını isteyemeyeceği gibi, işverende, kendi payına düşen kısmı isteme hakkına sahip değildir. Geri alma hakkı sadece kendi hissesi oranında sigortalıya tanınmıştır.
D- DİĞER KONULAR
1- Çırakların Prime Esas Kazançları
Prime esas kazancın belirlenmesi açısından çırakların durumu ayrıcalık taşımaktadır. 3308 sayılı Çıraklık ve Meslek Eğitimi Kanununun 25nci maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca aday çırak, çırak ve işletmelerde beceri eğitimi gören öğrencilerin sigorta primleri, yukarıda açıklanan esaslardan ayrık olarak, yaş durumlarına göre tespit olunan asgari ücretlerin % 50’si üzerinden ve Bakanlık bütçesine konulan ödenekle karşılanmaktadır.
2- Yıllık Ücretli İzinde Bir Başka İşte Çalışılması
Bilindiği üzere, yıllık ücretli izne çıkan işçinin ücretinden izin süresince İş Yasasının 61 inci maddesine göre iş kazaları - meslek hastalıkları sigortası primi kesilmemektedir. Sigortalı izin süresinde İş Yasasının 58 inci maddesi gereğince ücret karşılığı bir işte çalışmaması gerekmektedir. Buna rağmen, bir başka işte çalışmış ise, çalıştığı işte hakettiği kazancın tüm sigorta kollarının primlerine tabi tutulması icap etmektedir.
3- Grev ve Lokavt Uygulanan İşyeri İşçisinin Çalışması
Toplu İş Sözleşmesi Grev ve Lokavt Kanunun 42 inci maddesine göre, grev ve lokavt halinde işçiye ücret ödenmeyeceğinden (hizmet akdi askıda bulunduğundan) sigorta primi de kesilmesi söz konusu olmayacaktır. Ancak, aynı Kanunun 43 üncü maddesi son fıkrasındaki, grev ve lokavt halinde grevci işçinin bir başka işte çalışmasının yasak olmasına karşın, bu durumdaki sigortalının başka bir işte çalışması durumunda, çalıştıkları işyerinin sigortalısı sayılmaları ve hakettikleri kazançlarının tüm sigorta kolları primlerine tabi tutulması gerekmektedir.
Labels: Genel , Serbest Çalışanlar Rehberi , Soru Cevap , Sosyal Güvenlik Reformu , Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliği , Ssk , SSK Bilgi Merkezi , Ssk Soruları , Yararlı Bilgiler
0 yorum:
Yorum Gönder