Ana Sayfa | Yaz?lar? takip   et | Yorumlar?   et

Archive

SSK AÇISINDAN TUTULACAK DEFTER VE BELGELER

5 Mart 2009 Perşembe

İşverence Tutulacak Defter ve Belgeler

Belgenin Dayanağı

Madde 25 – İşverenlerin diğer kanunlar gereğince tutmak zorunda oldukları defterlerle dayandığı belgeler, Aylık prim ve Hizmet Belgesinin dayandığı belgeler niteliğinde bayılır.

Şu kadar ki;

a) Kullanılmaya başlanmadan önce tasdik ettirilmesi zorunlu olduğu halde tasdiksiz tutulmuş defterler,

b) Kanuni tasdik süresi geçtikten sonra tasdik ettirilmiş olan defterlerin tasdik tarihinden önceki kısmı,

c) İşçilikle ilgili bilgilerin işlenmemiş olduğu tespit edilen defterler,

d) Sigorta primleri hesabına esas tutulan kazançların kesin olarak tespitine imkan vermeyecek şekilde usulsüz, karışık veya noksan tutulmuş defterler,

e) Herhangi bir ay içinde sigorta primleri hesabına esas tutulması gereken kazançların ve kazançlarla ilgili ödemelerin (sigorta primine esas kazancın ödemeye bağlı olduğu durumlar dahil ) o ayın dahil bulunduğu hesap dönemine ait defterlere işlenmemiş olması halinde ise, o aya ait defter kayıtları,

f) Vergi usul kanunu gereğince bilanço esasına göre defter tutulması gerektiren işletme hesabı esasına göre tutulmuş defterler,

geçerli sayılmaz.

Ücret Tediye Bordrosu

Madde 26 – Diğer kanunlara göre defter tutmak mecburiyetinde bulunmayan işverenler, Kuruma verdikleri Aylık prim ve Hizmet Belgesinde yazılı olanları doğrulayıcı nitelikte olmak üzere aylık ücret tediye bordrosu düzenlemekle yükümlüdürler.

Ücret Tediye Bordrosundaki Bilgiler

Madde 27 – Aylık ücret tediye bordrosunda;

a. İş yerinin sicil numarası,

b. Bordronu ilişkin olduğu ay,

c. Sigortalının adı ve soyadı,

d. Sigortalının T.C. kimlik numarası,

e. Sigortalının sigorta sicil numarası,

f. Ücret ödenen gün sayısı (Ücret aylık olarak ödenmiş ise gün sayısı 30 gündür),

g. Sigortalının ücreti ( aylık, haftalık, gündelik, saat veya parça başı ücreti),

h. Ödenen ücret tutarı,

i. Ücretin alındığına dair sigortalının imzası,

Hususlarının bulunması zorunludur.

Yukarıda belirtilen hususların tümünü ihtiva etmeyen ücret tediye bordroları geçerli sayılma. Ücretlilerin ve diğer ödemelerin makbuz makabilinde veya banka aracılığıyla yapılması halinde ücret tediye bordrosunda imza şartı aranmaz.

Ücret Tediye Bordrosunun Ayrı Ayrı Düzenlenmesi

Madde 28 – Tehlike sınıfları farklı olan işyerlerinde çalışan sigortalıların aylık ücret tediye bordroları işverence ayrı ayrı düzenlenir.

Belgenin İşyeri Kayıtları İle Mutabakatı

Madde 29 – Aynı işverene ait iş yada işyerleri ile ilgili defter veya kayıtların müştereken tutulmuş olması ve bu defter veya kayıtların her iş veya işyeri için ayrı ayrı verilmiş olan Aylık Prim ve Hizmet Belgesinde yazılı kazançlar toplamı ile uyumlu olması halinde, iş veya işyeri kayıtlarının verilen bu belgelerde yazılı olanları doğrulayıcı nitelikte olduğu kabul edilir.

İşyeri Kayıtlarının İbrazı

Madde 30 – İşverenler, aracılar ve sigortalıyı devir alan işverenler işyeri ile ilgili tüm defter ve belgeleri , gerektiğinde istenilmesi halinde , Kurum denetim elemanı ile bilanço esası dışında defter tutan veya defter tutmak zorunda olmayan işyerleri içinde sigorta yoklama memurlarına göstermek üzere, ilgili bulundukları yılı takip eden takvim yılından başlayarak 5 yıl süreyle saklamak zorundadırlar.

Yapılacak tebligat üzerine defter ve belgeler incelemeyi yapacak ilgili denetim elemanı veya sigorta yoklama memurunun tebligata gösterdiği adrese getirilir. Ancak işveren, aracı yada sigortalıyı devir alan işveren tarafından defter ve belgelerin işyerinde yada belge ile kanıtlaması kaydıyla işletme merkezinde; işletme merkezi bulunmuyorsa kanuni ikametgahında incelenmesi yazılı olarak istenir. Veya bu istek bir tutanak ile tespit edilir ve ilgili denetim elemanınca veya sigorta yolama memurunca da teftişe elverişli bulunursa inceleme orada yapılır.

Defter ve belgeler kanunun 132 inci maddesi gereğince 7201 sayılı Tebligat Kanununa göre yapılacak bildiri ile istenilebileceği gibi, işveren , işveren vekili, aracı veya sigortalıyı devir alan işveren ile düzenlenecek tutanakla da istenilebilir.

Yapılacak tebligata rağmen 15 gün ya da haklı bir sebep ileri sürülerek yazılı istekte bulunulması veya bu durumun ilgililerin şahsen başvurusu ile bir tutanakla tespiti üzerine verilen mehil süresi içerisinde gösterilmeyen defter ve belgeler daha sonra ibraz edilirse gerekli inceleme yapılır. Ancak bu durumda ilgililer hakkında Kanunun 140. Maddesinin (d) bendi hükmü uygulanır.

İşveren , işveren vekili veya aracı tarafından haklı bir sebep ileri sürülerek istenilen mehil süresi, ilgili denetim elemanınca veya sigorta yoklama memurunca belirlenir ve ilgileye bildirilir. Zaman aşımının söz konusu olduğu hallerde mehil süresine ilişkin istekler kabul edilmez.

Defter ve belgelerin gösterilmeyeceği , veya mevcut olmadığı işveren, işveren vekili, aracı veya sigortalıyı devir alan işveren tarafından yazılı olarak bildirildiği yada bu durum ilgili denetim elemanınca veya sigorta yoklama memurunca bir tutanakla tespit edildiği takdirde, ilgili süre verilmesi hususunda ayrıca tebligat yapılmaz.

Labels:

0 yorum:

Blogger Theme By:GosuBlogger and Araba Modelleri .